Rýchlokurz ohlupovania

Napísal Miro Veselý.

Práve ste našli niečo, čo vám vyrazilo dych. Prekvapivú informáciu. Alebo niečo neuveriteľné. Horíte zvedavosťou? Možno práve idete stúpiť do pasce. Preto sa teraz podrobnejšie pozrieme pod pokrievku výroby týchto informácií. Nech viete, čo sa to všetko varí v tom našom internetovom rybníčku. Nech stihnete z tej polievky vyskočiť skôr, než vás v nej uvaria.

Nenaleťte každému prekvapivému tvrdeniu. Žiaľ, vždy sa nájde dosť čitateľov, ktorí spochybnejú. Nebudú zrazu vedieť komu veriť.

  • Je teda maslo zdravé, alebo nie?
  • Spôsobuje pšenica naozaj demenciu, obezitu a cukrovku?
  • Je ten známy zločinec vôbec zlý? Veď o ňom, chudáčikovi, aj film natočili. Takže zločin možno nie je zas až tak zlá vec, Či?

Ak neviete, prvé, čo vám asi napadne je spýtať sa na to odborníka. Lekára. Právnika. Inžiniera. Preto úplne základnou potrebou tých, čo šíria hlúposti je spochybniť autority. Vedcov. Učiteľov. Fyzikov.

Spochybnenie autorít je základom ohlupovania!

Mnohé weby programovo pracujú na tom, aby sme nemali komu veriť. Aby sme stratili oporné body a istoty. Preto systematicky zosmiešňujú vedcov, inžinierov, lekárov. Aj v diskusných skupinách (nastrčení a platení) trollovia plnia rovnakú úlohu. Vytvárajú náladu neistoty.

  • Spochybnia hypermarkety – potraviny sú tam vraj neduživé, bez vitamínov a plné jedov.
  • Spochybnia bio dodávateľov – sú to všetko len podvodníci.
  • Na trhovisku sú vraj potraviny plesnivé a hnilé.
  • Voda z kohútikov je podľa nich plná jedov, ťažkých kovov a chlóru.
  • Z lietadiel vraj na nás sypú jedy a baktérie.
  • Obyvateľstvo tak nadobudne pocit, že sa už nedá žiť zdravo.

Zosmiešňovanie autorít sa mnohým ľuďom vlastne aj páči. Veď odborníci často zakazujú to, čo máme radi. Napríklad klobásky. Takže lekára zavrhnime a poďme na opekačku.

Úlohou viacerých záujmových skupín je systematicky útočiť proti tomu, čo funguje. Spochybňovať nespochybniteľné. Špiniť čisté a relativizovať zlo. Prečo to robia? Rozleptáva to istoty čitateľov. To je hlavný cieľ.

  • Odborník, liberál či demokrat dostane znevažujúcu „nálepku“. Napríklad „zahnívajúca elita“. Nálepka sa hodí. Vyvolá pocit, že odborníci sa od nás dištancujú a určite sú skostnatení.
  • Autoritu lekárov zníži nálepka, že sú to „len nastrčení podplatení agenti farma-firiem“.
  • Inžinierov zosmiešnia ako „povaľačov a sŕkačov kávy“.
  • Vzdelaných degradujú na „havloidov“, či „vítačov“.

Zároveň pritom strategicky a systematicky velebia pochybných liečiteľov, či názorových extrémistov.

Vyvolajú pocit, že „na vyváženie“ tvrdení lekára by sa mal brať do úvahy aj názor astrológa, ľudového liečiteľa či numerológa.

Povedia vám: „Nechápem, prečo by ľudia nemali mať právo na názor. A áno, aj na hlúpy názor!Čím viac názorov (najmä hlúpych), tým lepšie. Potom totiž ľudia prestanú rozlišovať čomu majú veriť. Presne to je cieľom dezinformátorov. Rozleptávanie nálady, rozklad systému. Nenápadne manipulujú postoj verejnosti. Po troške. Po kvapke. Pred pár rokmi by ste mnohé dnes bežné názory vysmiali ako absurdné. Dnes? Mnohí veria úplným bludom. Stačí dosť hlučne tvrdiť „odborník a vedec – všetko samý blbec“. Mnohým také prirovnanie imponuje.

Človek, ktorý prestal veriť oporným bodom je ľahko manipulovateľný. Podvedome hľadá nové autority. Ľahko sa autoritou môžu stať samotní autori dezinformácií.

Nie je to náhoda. Je to zámer. Zámer relativizovať a spochybniť fakty. Zneistiť čitateľa. Čitateľ potom nevie, komu veriť. Je zmätený. Taký stav vyčerpáva. Vyčerpaný človek je výborný cieľ útoku.

Prestanete veriť lekárom? Ľahšie zveríte život a peňaženku šarlatánovi.

Žijeme v najlepšej dobe, akú sme na Slovensku kedy mali. Snažia sa túto skutočnosť zamaskovať a zahovoriť dlhodobým podsúvaním falošných a tendenčných správ. Snažia sa nasadiť nám do hláv nespokojnosť a myšlienku, že by to chcelo politickú zmenu.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie