Myšlienková pasca: Ukotvenie

Napísal Miro Veselý.

Inak by sa táto technika dala nazvať aj kontrast. Je to manipulatívna technika, s ktorou sa často stretnete pri predaji. Ak vám obchodník chce predať drahý produkt, môže to urobiť klasickým postupom:

  • Toto je nový krém proti vráskam. Stojí 119 eur.
  • Vy si poviete: drahé! A je zle – cena je problém.

Technika ukotvenia je založená na tom, že vám najskôr v hlave nastaví vyššiu cenovú hladinu. Produkt, ktorý vám bude neskôr ponúknutý vyznie ako lacný. V duchu ho totiž budete porovnávať s „kotvou“. Obchodník vám pri ukotvení preto nemôže hneď prezradiť cenu produktu. Najskôr vás musí „nastaviť“ na niečo podstatne drahšie.

  1. Chirurgické riešenie vrások by vás stálo 4976 eur (cenová kotva 1).
  2. Vy si poviete: na to nemám.
  3. Laserová procedúra na vyhladenie pleti za 1745 eur (cenová kotva 2).
  4. Vy si poviete: to nedám.
  5. Toto je nový krém proti vráskam. Stojí len 119 eur.
  6. Vám sa automaticky vynorí: to už by možno šlo.

Ešte kým platili slovenské koruny, pamätám si, ako som v elektre vyvalil oči na televízor za pol milióna. (Teda okolo 15-tisíc eur.) Na tú dobu dych vyrážajúca cena. Lenže on nebol určený nato, aby sme si ho kúpili. Bol určený najmä na to, aby všetky ostatné televízory boli oproti nemu lacné.

Aj preto sa stále uvádza odporúčaná cena a aktuálna cena po zľave. Výrobok potom pôsobí dojmom, že je lacnejší.

Ukotvenie sa používa aj pri mnohých iných formách manipulácie. Pri prezidentských voľbách, napríklad, môžu na niektorého kandidáta zverejniť vhodne zvolené obvinenia. Neraz vymyslené. Tým sa v mysliach priaznivcov tento kandidát ukotví ako možno problematický. Voličovi potom bude protikandidát odrazu pripadať o niečo menej „zlý“.

Podobne pri hľadaní práce. Skôr, než sa s vami stretnú, zisťujú si o vás firmy podrobnosti. Ak máte vzdelanie z prestížnej školy, budú očakávať, že príde profesionál. Avšak môžu nájsť váš profil na sociálnej sieti. Ak tam máte fotografie zo žúrov, už budú predpokladať, že nepríde „ajnštajn“.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie