Ovplyvnenie názorov a postojov sociálnymi sieťami

Napísal Miro Veselý.

Najmä pre mladších je dnes informačným zdrojom číslo jedna ich newsfeed na sociálnej sieti. Už nesledujú správy v televízii, či v tlači – nepotrebujú to. Ich obraz o dianí vo svete je plne utváraný algoritmom sociálnej siete.

Stačí pár šikovne napísaných statusov s lákavým obrázkom a rafinovaným titulkom. Jasná propaganda. Ak človek na to len zo zvedavosti klikne – je zle! Sociálna sieť to vyhodnotí ako záujem o tému. Začne posielať viac podobných statusov. Tak vzniká informačná bublina. Mladý človek tak len kvôli zvedavosti začne dostávať stále viac článkov s podobným vyznením.

A už to ide! Začne mať pocit, že všetci sa boja imigrantov. Alebo že všetci behajú maratóny. Alebo že demokracia je celkom zlý systém. Alebo že všetci sledujú horoskopy. Je jedno, v akej téme to bude. Dostane sa do informačnej bubliny.

Možno sa potom zapojíte do nejakej diskusnej skupiny. Zo zvedavosti, alebo vás tam pozve niektorý známy.

Je veľa skupín, v ktorých vládne nepriateľská nálada. Tá nálada sa potom postupne prenesie aj na vás.

Za tie roky som už bol v mnohých takých skupinách. Nielen na sociálnej sieti. Funguje to vždy rovnako, mení sa len obsah. Môžete debatovať o odborných témach. Môžete debatovať o politike. Alebo o chove papagájov.

Vy si každú minútu vyberáte, čomu budete venovať svoju pozornosť. Toho potom dostanete viac.

Búrlivé diskusie pod článkami a na sociálnych sieťach vyvolávajú pocit, že „o tom sa baví celý národ“. To ale nie je pravda. Diskusie pod článkami číta možno 10 % návštevníkov. Skôr však menej. Pozor na toto skreslenie! Môže to vyzerať, že „všetci“ majú nejaký názor, ale v skutočnosti je to inak. Diskutuje:

Niekoľko ľudí, ktorí nemajú lepšiu prácu a tak píšu pre svoje obveselenie.

Mnohí diskutéri sú platení za to, že píšu do diskusií.

Platení diskutéri sú fenomén, pri ktorom sa zastavím:

  • Skresľujú hodnotenie produktov. Platení diskutéri môžu chváliť „ten správny“ výrobok. Na stránkach konkurencie zas napíšu, že mali problémy s ich výrobkami.
  • Vytvárajú dojem, že v národe je určitá nálada. Platení diskutéri môžu chváliť „správneho“ kandidáta vo voľbách a očierňovať protistranu.
  • Zahlcujú diskusiu. S cieľom odviesť od témy, unaviť čitateľov.
  • Urážajú, nadávajú. S cieľom vyštvať slušných autorov.

Ak denne vidíte, že „stovky ľudí“ o niečom píšu pochvalne, ovplyvní vás to. Začnete to vnímať v lepšom svetle. Aj toto je jedna z pascí on-line komunikácie. Neviete, kto proti vám naozaj stojí. Búrlivú diskusiu pod článkom v skutočnosti môže rozdúchať jeden či dvaja ľudia. Každý si zriadi niekoľko účtov a za chvíľu vytvorí desiatky správ. Na prvý pohľad to vyzerá ako čulá diskusia mnohých ľudí. V skutočnosti je to aranžovaná akcia.

Pritom diskusie vedia človeka riadne pohltiť. Ľahko sa pridáte a začnete sa s niekým ťahať o názory. Ono to vlastne nemá koniec, pretože vždy sa ešte niečo dá povedať alebo dodať. V takom nastavení potom sedíte aj niekoľko hodín denne uväznení pri prechádzaní diskusií.

Ak máte šťastie, vytvoríte si okolo seba bublinu, ktorá môže byť prospešná.
  • Môžete nadobudnúť veľa znalostí, ak sledujete ľudí, ktorí sa rozprávajú vecne o konkrétnych témach. Ak začnete sledovať marketingové informácie, dostanete veľa inšpirácie, ako predávať. Časom to bude vyzerať, že všetci na svete sa venujú len marketingu.
  • Môžete sa motivovať tak, že začnete behávať, ak sa dostanete do bežeckej bubliny. Zistíte, že všetci ľudia na svete prakticky stále len behajú. Nadránom, cez deň i v noci. Ultramaratóny, maratóny i len tak so psom. Kto nebeží s nami, beží proti nám. Kto nebehá, nech neje!
  • Môžete sa preklikať do bubliny, v ktorej sú všetci proti politikom. Začnete mať pocit, že svet práve v týchto dňoch končí. Dozviete sa všetko zlé, čo sa stalo. Aj nestalo. Začnete cítiť silnejúcu nenávisť a trvalý hnev.

Tento pocit budete zažívať zakaždým, keď otvoríte sociálnu sieť. Nebude sa vám dariť uniknúť z toho prostredia. Bude vám to navrhovať nových kamarátov – lenže takých, ktorí žijú v rovnakej bubline. Nedozviete sa nič, čo by bolo v rozpore s týmto obrazom sveta. Sociálna sieť tak môže pomocou takej informačnej bubliny vytvoriť ťažkú deformáciu vášho vnímania sveta. Môže výrazne posunúť váš svetonázor, politické nálady a postoje. Ilúzia, že „všetci“ majú určitý názor totiž prispeje k tomu, že ten názor prevezmete aj vy. Možno neochotne. Možno s rozpakmi. Ale deje sa to. Deje sa to s názormi na výživu, chudnutie, prácu, politiku, menšiny, zdravie.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie