Vyhľadávač sa mení na udržiavač

Napísal Miro Veselý.

Podnikáte? Potom potrebujete vedieť jedno:

Vyhľadávač a sociálna sieť sú vašim najväčším konkurentom!

Berú totiž pozornosť vašich návštevníkov. Zamestnávajú ich časovo a začínajú s nimi aj obchodovať. Predávajú im tovar i zábavu. Nepotrebujú vás, zato vy ich áno. Bez nich nemáte možnosť osloviť publikum. Oni to vedia. Vytvorili túto situáciu celkom premyslene. Zobrali vám vaše publikum. Prečo? Aby vám mohli prístup k tomu publiku predať. No aj to sa asi ešte zmení.

Vyhľadávače aj sociálne siete už začínajú podnikať aj v predaji a poskytovaní rôznych služieb. Tým zlikvidujú ďalšie donedávna silné firmy. Majú čísla. Vedia čo sa oplatí a čo nie. Ak sa im niečo oplatí, majú nástroje aj rozpočet ako úplne prevziať kontrolu nad čím chcú. Robia to po troške.

Ono to začalo nenápadne. V minulosti to bol najlepší vyhľadávač, lebo ukazoval dobré výsledky. Dnes zobrazuje prednostne vlastný obsah a platené výsledky. Už to je viac médium, ako vyhľadávač. Kradne nápady i obsah zo stránok a vytvára si z toho vlastný obsah. Cieľom je, aby ľudia z vyhľadávača nemuseli ísť nikam „preč“ na nejaký „cudzí“ web.

Toto postupné premyslené jednanie zničí mnohé weby. Ktovie, možno aj web ako taký. Ako taká likvidácia prebieha? Postupne. Pomaly. Ale plánovane.

Pred časom tu boli navigačné zariadenia s GPS. Niekoľko svetovo významných firiem vyrábalo navigácie. Potom prišli smartfóny a navigačné aplikácie sa presťahovali tam. Teraz už ale nemusíte kupovať ani navigačnú aplikáciu. Je v mobile. Zadarmo vám ju dáva najväčší svetový vyhľadávač. Spomeniete si ešte aspoň na niektoré firmy, ktoré vyrábali navigácie?

Ak ste v minulosti hľadali „Počasie Bratislava“, našli ste veľa webov, ktoré ponúkali meteorologické informácie. Dnes vám vyhľadávač priamo zobrazí, aké počasie bude v Bratislave. Nemusíte nikam kliknúť. Praktické! Tým zničili návštevnosť na meteo-stránkach. Tam už nie je dôvod ísť.

Ak ste v minulosti hľadali „vzory na nechty“, našli ste viacero blogov slovenských nechtových dizajnérok. Taká dizajnérka si písala blog a umožňovalo jej to živnosť. Teraz však už vo vyhľadávači nájdete veľký panel s fotkami. Obrázky sú vykradnuté práve z blogov týchto dizajnérok. Návštevníci vyhľadávača hneď vidia, čo chceli. Nemajú dôvod niekam kliknúť. Na web dizajnérky teda nikto nechodí. Dizajnérka nezarobí, nenájde klientov. Taký web sa jej ale neoplatí. Výroba webu s originálnymi fotkami je náročná.

Svojou prácou táto nechtová dizajnérka nedobrovoľne sponzorovala nadnárodnú korporáciu, ktorá si z jej webu začala beztrestne vyzobávať jej autorské obrázky.

Výsledok? Zanikol ďalší z originálnych slovenských webov. V tom čase prestali fungovať asi všetky weby a blogy nechtových dizajnérok. Poviete si možno: no a čo? Odpoveď má hlbší dosah: Nové fotky už dizajnérka nerobí. Vyhľadávač teda už nemá čo vykrádať. Vidíte iba „staré“ fotky z vyhľadávačom zničených webov. Nové obrázky už nevznikajú. Načo aj?

Preto je vyhľadávač najväčším konkurentom. Kým „ničí“ len weby nechtových dizajnérok či meteorológov, zdanlivo nejde o veľa. Problém je v tom, že ten vyhľadávač svoje služby stále rozširuje. Po troche.

Čoraz častejšie vo vyhľadávači nájdete hotové informácie. Nemusíte nikam kliknúť. To je dobré pre návštevníka. Aj pre nadnárodný monopol, ktorý svoju skvelú službu postavil na práci tých, ktorých tým zároveň zničil. Ak však bude vyhľadávač čoraz viac nahradzovať výsledky vyhľadávania vlastnými službami, oslabí to pestrosť webu.

Je to len otázka času. Je to stratégia. Nie náhoda. Len progres je pomalý a pozvoľný, aby sme si zvykli. A tak varená žaba už začína rozvoniavať.

Pre mňa, ako tvorcu webov nie je celkom príjemné zistenie, že stále viac informácií zobrazených priamo vo vyhľadávači je „vytiahnutých“ z iných webov. Často z Wikipedie, kde ju prácne napísali autori celkom bezplatne. Akýmsi zaujímavým kúzlom sa tak pôvodný obsah dnes stáva majetkom súkromnej spoločnosti, ktorá ju pokojne používa vo výsledkoch. A speňažuje pre seba. Tu a tam sa s vyhľadávačom v tejto veci snažia súdiť väčšie vydavateľstvá. Samozrejme, bezúspešne. Väčší pes sa rozmnožuje.

Vyhľadávač pôvodne slúžil. Pomáhal nájsť informácie na mnohých webstránkach. Teraz informácie poskytuje sám. Tým sa stáva vážnym a monopolným konkurentom pre všetkých účastníkov systému. Môže to časom byť hrozba pre celú ekonomiku.

Je to signál pre nás, čo robíme okolo webov. Weby, ktoré ponúkajú odpovede na jasné otázky už skončili. Netreba ich. Vyhľadávač si odpovede vie pomocou umelej inteligencie zložiť. Prehľadne ich zobrazí.

Čím viac služieb nám vyhľadávač takto pripraví, tým menej pestrý bude internet. Uvidíme, či to bude dobré, alebo zlé.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie