Predavači

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je presvedčiť čitateľa, aby si kúpil nejaký tovar na partnerskom e-shope.

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie je to skvelé?

Nátlakové a manipulatívne formy predaja

Možno si myslíte, že šmejdi predávajú len dôchodcom? Nie. Nátlakový predaj má veľa foriem a práve na internete sú extrémne efektívne. Prečo? Pretože bariéra vstupu na internet je takmer nulová.

Rýchlokurz infomarketingu

V tejto časti si ukážeme niekoľko u nás relatívne nových postupov. Sú typické pre prostredie internetu. Ukážeme si najmä viacero trikov, ako z vás obchodníci vedia vytiahnuť peniaze.

Klaka a plných 5 hviezdičiek

Jedným z najsilnejších nástrojov internetového marketingu sú recenzie a hodnotenia čitateľov. Na vyvolanie dôvery sa používajú komentáre či recenzie. Čitateľ si spravidla neuvedomí, že mnohé sú manipulované. Napadlo by vám, že 100 komentárov k článku napísali možno traja platení brigádnici?

Predavači

Hľadanie odborných tém? Pomaly na to aj zabudnite. Skôr narazíte na reklamu v plášti vedca! Na internete sa za posledné roky vyrojili tisíce webov, ktoré sú odborne chybné. Chcem upozorniť na to, že hľadanie informácií v súčasnom prostredí internetu môže byť mimoriadne náročné.

Nájdete totiž len to, čo niekto pripravil a NAVYŠE bol aj natoľko šikovný, aby zariadil, že to dokážete nájsť.

Bolo by skvelé, keby vám vyhľadávač vedel predložiť odborne presné výsledky. Napríklad o výžive by asi mal písať lekár. Znie to logicky. Má teda vyhľadávač ukazovať weby, ktoré napísal lekár? Lenže ktorý lekár?

  • Jeden slaninu odporúča a
  • druhý pred slaninou varuje.

Každý z nich má zástup priaznivcov, ochotných za slaninku (alebo za tofu) sa aj pobiť. Obaja sú to lekári. V takej situácii aj vyhľadávač má problém určiť, ktorý z tých dvoch názorov vlastne je ten správny. Ktorý z tých webov má ukázať ako prvý? Alebo má niektorý neukázať? Potom nás to prirodzene láka k zjednodušeniu, že pravda asi nebude uprostred. (Nie, pravda ani v tejto veci nie je uprostred.)

Na niektorých weboch dokonca majú upozornenie typu „Táto stránka má iba informatívny účel.“ Inými slovami: „míňame váš čas keď čítate naše texty, pretože vieme, že sú nepresné“. Alibi. Ako keby informácie boli nezáväzné = neberieme zodpovednosť a to čo píšeme. Zaujímavý pohľad.

A to je tajomstvo kvality informácií na internete. Zvyčajne  nájdete nekvalitný text podporený správnym marketingom.

Väčšinou to je tak, že odborníci píšu svoje texty na svetom zabudnuté weby. Šikovní marketéri to nájdu. Odpíšu a zarobia na tom. Odborník zvyčajne nemá kapacitu zvládnuť aj internetový marketing. Najmä, ak má bližšie k humanitným vedám, než k ekonomike a marketingu.

Navyše odborník sa rád vyjadruje presne. Na internete však víťazí bulvár. Tipnite si na ktorý názov článku klikne viac ľudí?

  • Šok: Nová diéta! Schudnete 20 kíl za 10 dní, pozrite si dôkaz.
  • Metódy redukcie adipozity nízkotučnou, vysoko objemovou stravou.

Odborný titulok je pre väčšinu čitateľov absolútne nezaujímavý a na taký článok sa tak nedostane takmer nikto. Aj to je marketing. Zlý.

Väčšina odborníkov nie sú spisovatelia. Vyznajú sa vo svojom odbore, ale často nevedia dobre písať popularizačno-vedecké články. Odborný text však mnohí ľudia nevedia čítať. Myslíte že tá tučná žena, čo ste ju videli ráno v meste bude dychtivo čítať článok, v ktorom sa správne píše že „prevalencia obezity je kauzálne determinovaná vysokou energetickou denzitou jedla, pri súčasnej maladaptácii na… bla bla bla“ a tak ďalej? No nebude! Zato však rada dá lajčík článku „3 zdravé recepty na krémeše, po ktorých zaručene schudnete“. Nie je síce jasné, či schudnete po krémešoch, alebo po receptoch, ale to nevadí.

Pred rokmi bolo na internete možné dopracovať sa k pomerne odborným informáciám. V poslednom období sa situácia mení. K horšiemu.

Pri hľadaní odborných tém čoraz častejšie dostávame ako výsledok stránky, ktoré sú motivované len predajom. Nie nezávislé odborné servery či záujmové časopisy.

Netýka sa to len internetu. Pred rokmi boli aj v papierových časopisoch prevažne praktické rady a návody. Ako si vyrobiť rádio. Ako uháčkovať dečku. Ako okopávať záhradku. Dnes časopisy viac pripomínajú reklamné katalógy. Recenzie na elektroniku, reklama na eshop s dečkami.

Hľadáte odbornú otázku, dostanete však účelovú odpoveď.

Známym príkladom je bolesť hlavy. Možno vás trocha pobolieva hlava. Z medicínskeho hľadiska je pravdepodobné, že nejde o vážny stav. Možno ste len málo pili. Alebo ste unavení. Možno máte zatuhnuté svalstvo v oblasti ramien a krku zo sedenia pri počítači. Rozumné by bolo poradiť sa s lekárom. Nie otvoriť vyhľadávač. Keď však dáte hľadať „bolesť hlavy“, dostanete sa na stránky, ktoré vznikli práve pre túto situáciu. Nie sú to však rady lekára. Píšu to laici – odpísaním z iných článkov. Niečo predávajú (lieky proti bolesti) alebo predávajú návštevnosť (reklama).

Autori sú platení za to, akú majú čítanosť. Banálny článok nemá šancu. Chce to niečo silné. Zásadné. Šokujúce.

A tak čítate, že máte asi migrénu. Môže však ísť aj o cievnu príhodu. Pár riadkov nižšie už je bolesť hlavy typickým signálom rakoviny. Hneď ponúknu aj „liek na rakovinu“. Citujem zo stránky, ktorá sa mi otvorila ako prvá: „Bolesť hlavy je najčastejším príznakom nádoru mozgu, ale podľa umiestnenia nádoru sa vyskytujú aj iné ťažkosti…

Nazad do reality! Bolí vás hlava? Pravdepodobnosť, že ide o nádor je takmer nulová. Len podľa toho, čo ste našli to vyzerá, že by ste si mali rýchlo niečo kúpiť. Určite nejaké výživové doplnky. Možno aj hrobové miesto.

Na vašu odbornú otázku teda dostanete ako výsledok vyhľadávania chybný článok, tabletky a kúsok strachu.

Vždy, keď môžete, uprednostnite čítanie kníh. Stále platí, že z knihy sa číta celkom INAK, ako z monitora. Viac sa z nej naučíte, viac si zapamätáte. Okrem toho, kniha býva ucelená. Proti tomu čítanie na internete býva fragmentované. Skôr sa očami skenujú titulky, preskakuje sa. Aj samotný obsah je na internete zvyčajne povrchnejší. Z obrazovky si zapamätáte menej. Vydržíte „do monitoru“ pozerať kratšie a prečítate menej textu – to sa týka aj elektronických kníh. Na internete ste od textu odvádzaní reklamami aj hyperlinkami na iné články. Alebo narazíte na video, zapozeráte sa a aj zabudnete, že ste čítali. Zdá sa, že článok video viac rozšíri, ale pre sústredenie a vnímanie to zvyčajne je skôr problém.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.