Internet ako informačná bublina

Napísal Miro Veselý.

Dovidíte v nej len tak ďaleko, ako sa budete pýtať. Ak položíte zlé otázky, dostanete odpovede na zlé otázky. Nikto vás nepoopraví.

  • Na internete sú státisíce článkov na určitú tému. Žiaľ, nie je možné spriemerovať ich a získať tak vhľad do danej témy.
  • Nečakajte, že keď si prečítate 3 chybné články o chudnutí že si z nich zostavíte správnu stratégiu.

Ľudia často hľadajú to, čomu nerozumejú. Lenže…

Vyhľadávanie čriepkov vám neukáže vec v súvislostiach. Nezložíte si z nich celkový obraz.
  • Dostanete len odpovede na otázky ktoré ste položili. Nedozviete sa teda možno dôležitejšiu informáciu.
  • Neviete, aká je kvalita a motivácia „odpovedí“ a článkov ktoré nájdete.

Tvorcovia webov často vyrábajú stránky tak, aby ste ich našli práve vtedy, keď určitú tému len začínate hľadať. Vedia, že vtedy vám najľahšie niečo predajú – keď ešte viete len málo. Alebo ešte lepšie – keď sa bojíte choroby.

Ľudia často hľadajú nezmysly. Len nevedia, že sú to nezmysly. Napríklad každý mesiac asi 100 ľudí hľadá „najrýchlejšia diéta na chudnutie“. My vieme, že diéty nefungujú. Ale oplatí sa týchto naivných začiatočníkov v chudnutí odchytávať. Ako? Marketér napíše článok napríklad „7 najrýchlejších diét na chudnutie“. Hneď pri ňom bude ponuka na nejaké produkty, ktoré sa dajú kúpiť. Tým článok zarobí.

No a tých pár nešťastníkov čo si zbytočný produkt kúpili? Tí sa predsa rozhodli sami.

Informačnému chaosu nahráva aj to, že rôzne neúčinné elixíry na chudnutie sa bežne predávajú aj v normálnych lekárňach. Kvalifikovaní magistri tak bielym plášťom prenášajú svoju autoritu na tovar, ktorému tak zvýšia dôveru. Majú vysokoškolské vzdelanie. No a neskúsený návštevník lekárne si pomyslí: „Predsa v lekárni nemôžu predávať neúčinné preparáty! To predsa nie je možné. Čo ak to predsa len funguje? Keď to je v lekárni, asi je to liečivé… Aj keď iní hovoria, že to nefunguje, čo ak mne to zaberie? Možno budem práve tá výnimka.“ V takých úvahách človek ľahko kúpi.

Ak chcem, aby môj web vôbec niekto našiel, musím rozohrať marketingovú hru s čitateľmi. Inak ho nenájdu.

Musím si zistiť, aké kľúčové frázy ľudia často hľadajú. Potom na rovnaké témy budem písať články. Vzniká tak bludný kruh. Hľadáte tému „ako mám schudnúť“? Tak to by ste možno chceli nájsť nejaký dobrý web o chudnutí. Chudnutie je však extrémne konkurenčná oblasť. Nie je lacné, dostať sa „na oči“ s webom, ktorý nezarába peniaze. Aj keby tam boli informácie pozlátené a vykladané diamantmi a oškvarkami.

Väčšina používateľov internetu sa uspokojí s tým čo nájde na prvej stránke výsledkov vyhľadávania. Ktoré weby to budú? Zvyčajne sú to:

  • Tí, ktorí majú rozpočet na reklamu. Viditeľnosť sa dá kúpiť.
  • Tí, ktorých stránky sa dajú ľahko nájsť. Dosiahnu to optimalizáciou.
  • Tí, čo majú žalúdok písať polopravdy a senzácie.
  • To všetko zvyčajne znamená = nie odborníci na danú tému.

Nájdete weby, ktoré majú rozpočet na to, aby boli viditeľné. Rozpočet získajú, keď predávajú. Aby predávali, články na takom webe zvyčajne budú manipulatívne podsúvať, že kúpa inzerovaných produktov vám pomôže od obezity. Inak by nezarobili.

Tip: Prečítajte si aj knihu Ivo Toman Debordelizace hlavy.

Ak niekto hľadá odpoveď na otázku ako schudnúť, v skutočnosti mal riešiť príčiny prečo pribral. Nie nakupovať produkty. „Správna“ odpoveď na otázku „ako mám schudnúť“ by totiž znela:

  • Choďte k lekárovi či vôbec máte chudnúť a ak áno, tak spolu zistite prečo ste vlastne pribrali. Nech sa vylúči, či v hre nie je ochorenie alebo užívané lieky. Zároveň vám lekár môže poradiť aký šport bude vhodný konkrétne pre vás. Odporučí, či môžete chudnúť racionálnou výživou, alebo potrebujete s ohľadom na váš zdravotný stav nejaké úpravy.
  • Potom si naštudujte aké zmeny životného štýlu máte vykonať.
  • Potom uplatnite, čo ste sa dozvedeli v bodoch 1 a 2.

Lenže s takýmto postupom by na tučnom občanovi málokto zarobil. Oveľa lukratívnejšie teda je ak niekto príde na web a dozvie sa:

  1. Skúste nízkosacharidovú diétu. Kúpite si návod a niekoľko produktov podivnej chuti. Nefunguje.
  2. Skúste vysokoproteínovú diétu. Kúpite si zopár balení. Nefunguje.
  3. Skúste tieto veľké tabletky na chudnutie. Nefungujú.
  4. Kúpte si tento nástroj na budovanie svalov. Nefunguje.
  5. Objednajte si permanentku do štúdia štíhlej krásy. Nefunguje.
  6. A tak ďalej, dokiaľ sa z vás darí dojiť peniaze.

Vplyv na dianie a formovanie názorov majú dnes tí, ktorých je vidieť. Ktorí píšu, filmujú, publikujú.

Je to biznis. Aby ste niektorý web vôbec našli, zvyčajne to znamená, že daný web si nejako kúpil vašu pozornosť. Zaplatil za to, aby ste ho ľahko našli. No a svoje peniaze bude chcieť nazad. (Zvyčajne ich aj dostane, inak by rýchlo skrachoval.)

Preto vo vyhľadávaní potom obsahovo kvalitné weby odborníkov bývajú predbehnuté šikovnými marketérmi. Takže vám sa ako odpoveď na vašu odbornú otázku nezobrazí web odborníka. Skôr nejaký web, ktorý sa pokúsi vám niečo predať. Zopár príkladov. Porovnám, ako vyzerali výsledky vyhľadávania pred zhruba 10 rokmi a ako vyzerajú dnes.

  • Hľadáte kurzovú kalkulačku? Predtým ste ako prvý web našli Národnú banku Slovenska a jej aplikáciu. Dnes: súkromný web s kalkulačkou.
  • Hľadáte informácie o hemoglobíne? Predtým ste našli stránky niektorého lekára. Dnes: Nájdete „magazín“ a v ňom odborne chybný článok o chudokrvnosti. To už ste na jeden klik od nákupu niektorého z produktov ktoré sľubujú zázračnú pomoc.
  • Chcete nájsť porovnanie rýchlosti diskov? Predtým ste našli tabuľky s výsledkami testov. Teraz nájdete zdanlivé porovnanie cien, ale v skutočnosti je to affiliate web, ktorý vás len smeruje na niektorý eshop.
  • Chcete vyriešiť problém pri programovaní? Predtým: Našli ste tipy programátorov, ako na to. Zvyčajne diskusné fórum. Dnes: Nájdete článok „7 tipov na aplikácie, ktoré podobný problém vyriešia“. Všetky odkazy sú na nejakú platenú aplikáciu, alebo platený kurz.
  • Chcete si vybrať novú dizajnovú šablónu na web? Predtým ste našli diskusiu grafikov, kde sa preberalo pre a proti rôznych dizajnov. Dnes: Nájdete stránku so zoznamom „Top 10 dizajnových šablón tohto roku“. Všetky sú odkazy na platené šablóny a z predaja má web províziu.

Keďže na affiliate stránkach sa dá zarobiť, mnohí sa do toho pustili. Nie sú to odborníci na témy o ktorých píšu. Sú to odborníci na predaj, na internet, na marketing. Vedia, ako obabrať vyhľadávač tak, aby sa zobrazili ako prví. Vytvárajú rôzne weby, ktoré:

  • vyzerajú ako magazíny,
  • vyzerajú ako porovnávače tovaru a cien,
  • vyzerajú ako stránky odborníka na výživu, či trénera,
  • vyzerajú ako rady gazdinky akú vybrať práčku či lopárik,
  • vyzerajú ako nezávislý recenzný web s odborným porovnaním,
  • vyzerajú ako web, ktorý testoval produkty a ponúka výsledky,
  • vyzerajú ako web, na ktorom nájdete zľavové kupóny,…

…ale v skutočnosti sú to predovšetkým predajné stránky. Ich hlavným účelom je vyvolať vo vás záujem o nejaký produkt a nasmerovať vás k jeho nákupu.
  • Myslíte si, že ste na stránke nezávislého magazínu. Bežne časopisy dávajú objektívne tipy. Toto však nie je časopis. Tu majú články len úlohu presvedčiť vás čo najnenápadnejšie k nákupu. Môžu a nemusia byť objektívne. Záleží na tom, kto to píše.
  • Máte pocit, že na porovnávači cien alebo kvality sú produkty objektívne zhodnotené. Avšak sú tu len produkty, z ktorých má web províziu. Nenájdete tu nič iné. To má ďaleko od objektívnosti.
  • Predpokladáte, že odborník na výživu nemôže dať zlú radu. Veď sa v tom vyzná. V skutočnosti ten odborník vôbec neexistuje. Web vyrába firma, ktorá lživo vyvoláva ilúziu že to píše odborník. V skutočnosti je cieľom vyvolať dôveru, aby vás to nalákalo kúpiť si drahý produkt.

V pozadí podobných webov stojí zvyčajne menšia redakcia. Úlohou je čo najlacnejšie vytvoriť čo najviac obsahu. Ten obsah sa vyrába celkom presným spôsobom. Takým, aby článok neskôr vyhľadávač ukázal každému, kto danú tému bude v budúcnosti hľadať. Ako to funguje? Napríklad vyrábate a predávate výživový doplnok obsahujúci železo.

  1. Spravíte si prieskum kľúčových slov. Aké slová hľadajú ľudia, ktorí by mohli kúpiť železo v tabletkách? Zrejme to budú slová „únava“, „železo“, „anémia“, liečba anémie“, „železo v potravinách“ a podobné.
  2. Zaplatíte študentovi, alebo lacnému autorovi textu. Nech nájde na internete zopár článkov o anémii, liečbe anémie, o železe v potravinách a o užívaní železa. Prerozpráva ich trocha inými slovami. Keďže je to laik, zvyčajne téme vôbec nerozumie a spracuje teda text s chybami. Nevadí. Cieľom je iba vyvolať ilúziu podrobného a odborného článku. Chyby nerozpozná ani autor textu, ani redakcia, ani majiteľ webu ktorý to publikuje. Zvyčajne ani čitateľ – ten tým bludom len naletí.
  3. Publikujete tento článok na internete. Na niekoľkých miestach text prerušíte reklamou na niektorý výživový doplnok obsahujúci železo.
  4. Na článok nastavíte linkbuildingovú kampaň. Ak si to na seba zarobí tak zaplatíte aj reklamu. Dáte ho vyzdieľať na sociálnych sieťach.

Hotovo, pasca je nastavená. Teraz sa bude čakať trpezlivo, ako na rybačke. Možno na pani Novákovú.

  1. Pani Nováková sa už nejaký čas cítieva nejaká unavená. Napadne ju, či to nebude anémia. Ide teda hľadať odborné informácie na internet.
  2. Dá hľadať slovo „anémia“. Nájde dobre vyzerajúci článok. Začíta sa doň. Dozvedá sa, že železo sa síce dá doplniť aj v strave, ale najjednoduchšie je kúpiť si niektorý vysokokvalitný výživový doplnok. V článku sú dokonca aj tipy, ktorý je najlepší. To je predsa také praktické! Skvelý web. Šup! Dá ho zdieľať na svoju sociálnu sieť.
  3. Klikne zo zvedavosti na niektorý z prípravkov. Na ten s tým takým zeleným pásikom – zelená je iste zdravá. Vraj to je tak veľmi prírodný produkt, že jeden z desiatich ekológov omdlie od šťastia. Kúpi ho.

Web zarobil pár percent z nákupu pani Novákovej. Možno 50 centov.

Tak sa na odborných témach dá zarobiť. Čo na tom, že správne by bolo pani Novákovú upozorniť na to, že únava nemusí znamenať len anémiu? Alebo na to, že svojvoľné užívanie železa môže byť dokonca nebezpečné?

Práve takéto účelové weby vnášajú do odborných tém zmätok. Vo verejnosti potom prevláda názor, že nikto nevie, čo to vlastne je napríklad zdravá strava. To ale nie je pravda! Chaos je len na internete, pretože je veľa rôznych stránok s chybnými informáciami. Lenže to sú stránky laikov.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie