Nepoužívajte notifikácie!

Napísal Miro Veselý.

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií.

  • Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa radi pripomínajú. Že práve stiahli aktualizáciu. Že je k dispozícii upravená predpoveď počasia. Že na sociálnej sieti prišla nová žiadosť o kontakt. Že batéria je nabitá na 75%. Že vyšlo nové video od autora, ktorého sledujete. To všetko vás zahlcuje. Preč s tým! Nie ste dispečer.
  • Vypnite notifikácie na rýchle správy od ľudí. E-mail, správy na sociálnych sieťach, nové komentáre k vašim starým postom. To všetko riešte len raz za deň. Naraz! Ak zabudnete, nevadí. Ak nestihnete, nevadí. Až vtedy si uvedomíte že ak to nevadí, tak to možno je komunikačný kanál, ktorý pokojne môžete prestať sledovať úplne. Veď nevadí! Vadí však, ak vás niečo zbytočne oberá o váš životný čas a energiu!
  • Ponechajte si len jeden kontakt na súrnu komunikáciu – napríklad SMS správy. Nedovoľte však potom, aby vás cez SMS zaplavovali zbytočnosti.
  • Mnohí záplavu správ a notifikácií riešia tak, že okamžite odpovedajú. Skúste si to premyslieť. Neodpovedajte hneď! Viete, čo by sa stalo, keby ste s každou odpoveďou počkali pár hodín?
  • Nahromadilo by sa vám veľa správ na spracovanie naraz. To by ste možno hodinu denne len reagovali na príspevky. Nepríjemné. Zmárniť hodinu? Mohlo by to pomôcť, aby ste si jasne uvedomili, že správičkami zabijete veľa času. Ak to robíte priebežne cez deň každú chvíľu, tak tým zabijete ešte viac času. Nielen preto, že po jednom je okolo toho viac roboty. Aj preto, že vznikne pin-pong. Odpoviete, odpovedia vám.
  • Začalo by sa zmenšovať množstvo správ, ktoré vám denne prichádzajú. Je veľa znudených chronických diskutérov a grafomanov. Ak im odpoviete, pošlú vám hneď 10 ďalších správičiek. Nič dôležité. Len vás to vťahuje do diskusie. Ak im však odpoviete len občas, grafomani si celkom prestanú s vami písať. Nudia sa. Potrebujú niekoho na druhom konci, kto im ihneď odpovedá. Nemusí to byť váš život, ktorý vysávajú.

Stop zahlteniu

Marketing nás tlačí do myšlienkového konštruktu „čím viac tým lepšie“. Kupujeme viac, chceme viac, máme viac. Pár rokov a vo vašej domácnosti sa nachádzajú desaťtisíce kusov vecí. Tam idú vaše peniaze a aj čas, ktorý ste museli investovať na zarobenie peňazí. Tie veci vás ale šťastnejšími neurobia. Ak máme priveľa vecí, sme menej šťastní.

Podobné to je aj s informáciami. Čím viac sa nám toho sype do našej pozornosti, tým viac sa preťaží, otupí a zahltí. Výsledkom nie je viac vedomostí, ale porucha pozornosti. Potom sa už ťažko dokážete sústrediť na veci, ktoré vás predtým bavili.

  • Zbavte sa odpadu. Vecí, i myšlienok. U vecí je rozhodovanie pomerne jednoduché. Marie Kondo v knihe Kúzelné upratovanie odporúča ponechať si iba veci, ktoré naozaj máte radi. V prípade myšlienok je niekedy ťažké hneď rozpoznať čo je dôležité a čo iba vyzerá naliehavo. Čo je hodnotné a čo klamlivé. Skúste preto sedliacky rozum: kvalitných myšlienok je málo. Ak je nejaký zdroj, ktorý myšlienky doslova chrlí, pravdepodobne tam asi nebudú práve perly a myšlienkové poklady. Pravdepodobne vám prospeje, ak vypnete chrliče dát. Sociálna sieť je prvým z kandidátov. Hneď potom spravodajstvo. Nebojte sa, nič nové vám neunikne. Dôležité správy sa dozviete. Neveríte mi? Tak si skúste prečítať noviny z minulého týždňa. To vám už asi až tak nechutí. To zároveň odmaskuje, že v novinách je väčšina obsahu, ktorý nestojí za to, aby ste mu venovali svoj životný čas.
  • Prestaňte sledovať, začnite vytvárať. Sledovanie je pasivita, prijímanie. Nič pri tom netvoríme. Uistite sa, že sledovaním nestrácate príliš veľa času. Je fajn odpočinúť si a pozrieť si komédiu, alebo prečítať si pár správ. Len sa to nesmie stať hlavnou činnosťou.

Nie sme konštruovaní na to, aby sme mali trvali zaťaženú pracovnú pamäť. Znižujte množstvo informačných vstupov, ktoré k vám prenikajú. Zbavte sa zbytočnej záťaže a informačného odpadu.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie

Nátlakové a manipulatívne formy predaja

Možno si myslíte, že šmejdi predávajú len dôchodcom? Nie. Nátlakový predaj má veľa foriem a práve na internete sú extrémne efektívne. Prečo? Pretože bariéra vstupu na internet