Závislosť

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho, čo jeho používanie robí s vašou hlavou.

Bublina internetového pozlátka

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy nám však potom v porovnaní s dianím na internete pripadajú nudné a prázdne.

Pocit že niečo zmeškáte

Nomofóbia je názov pre stav, keď človek má pocit strachu, že niečo premešká. Na sociálnych sieťach a na tisícoch webov denne pribúdajú desaťtisíce (ale možno skôr státisíce) správ, článkov, fotiek a videí v slovenčine.

Výrobcovia mobilov aktívne podporujú závislosť

Z dôvodov budovania závislosti je mobilný telefón štandardne nastavený tak, aby vám stále posielal správy a pripomienky. Chcete to vypnúť? Vyžaduje to desiatky kliknutí v rôznych nastaveniach systému.

Vrecková droga

Mobilný telefón je zdrojom informácií, zábavy aj kontaktov s blízkymi. Nečudo, že takú užitočnú vecičku používa čoraz viac z nás. Stále častejšie vidíte ľudí pohrúžených do svojej malej vreckovej placky.

Váš mobil má na vás silný vplyv

Štatistiky ukazujú, že aktívni používatelia smartfónov sa na svoj mobil pozrú bežne aj 100- či 200-krát za deň. Tí výkonnejší to zvládnu možno za hodinu. To nie je málo.

Závislosť

Závislosť od počítačov a internetu je stále aktuálnejšia téma. Rozhliadnite sa a uvidíte, že všetci majú sklonené halvy. Pozerajú do mobilov.

Pojem závislosť je náročná a odborná téma. Pokiaľ máte pocit, že môžete mať vy, alebo vaši blízki problém so závislosťou, riešte to. Kompetentný, kto vám môže pomôcť a nasmerovať vás, je jedine váš lekár.

Slovo závislosť vyvoláva ilúziu, že ide o konečný stav. Že niekto je závislý od internetu, iný nie je.

Také vnímanie sa nám často hodí. Je príjemnejšie povedať že zatiaľ čo „oni“ sú alkoholici, tak „my“ nimi určite nie sme. Pripustíme, že iní ľudia môžu mať problém s nadužívaním mobilného telefónu, ale nám sa to dozaista stať nemôže. A presne to je často veľký sebaklam.

Závislosť vzniká postupne. Má viacero štádií.

Nepomôže vám, ak si „závisláka“ predstavíte ako niekoho, kto denne 12 hodín sedí na internete a nedokáže sa odtrhnúť. Je to podobné, ako pri závislosti od alkoholu. Aj tá začína len občasným pitím. Neskôr už pitie občas spôsobí problémik. Potom sa to v čase stále zhoršuje a prichádzajú vážnejšie problémy. Akurát ten, čo pije si nechce pripustiť, že má problém. Už to vidia všetci okolo neho.

Aj závislosť od „počítačovania“, či „mobilovania“ má rôzne fázy. Málokto si pripustí, že ten problém má. Preto:

Čím viac máte pocit, že vás sa táto kapitola netýka, tým starostlivejšie si ju prečítajte.

Hneď na úvod si skúsme ujasniť pojmy. Budem písať o závislosti od počítačov. (Aj chytrý telefón je malý počítač). Lenže závislosť od počítačov si človek ťažko predstaví. U každého môže mať iný obraz. Niekto je závislý od hrania počítačových hier. Iný od sledovania spravodajstva. Ďalší stále sleduje sociálne siete. Mnohí sú závislí od svojho mobilu.

Čo už je závislosť a čo ešte nie? To je asi tá najťažšia otázka. Neexistuje totiž ostrá hranica medzi používaním, nadužívaním a závislosťou.

  • Profesionálne používanie počítača. To za závislosť netreba považovať. Grafik možno sedí pri počítači 8 hodín denne a tvorí na ňom obrazy. Je to jeho práca. Počítač používa preto, že sa tým živí.
  • Nadužívanie počítača. To ešte nie je závislosť, ale môže to byť jej úvodná fáza. Mali by ste už ísť spať, ale ešte si chcete chvíľu zahrať hru, alebo pozrieť pár statusov.
  • Problémové používanie počítača. To už máva znaky závislosti. Napríklad odpovedáte na online-správy počas šoférovania. Alebo si beriete mobil do postele na noc, aby vám neušli nejaké upozornenia.
  • Závislosť od počítača. Podobne ako predošlý bod, ale intenzívnejšie. Počítač už má prednosť pred skutočnými vzťahmi. Zvyčajne to znamená viac hodín na počítači denne na úkor vzťahov, spánku, niekedy aj práce. Ak človek uprednostní počítač napriek možným problémom, je pravdepodobné, že ide o závislosť.

Dôležité pri posudzovaní miery závislosti bude to, čo sa stane, ak daný človek nemôže robiť to, čo chce.

  • Keď nie som závislý od sledovania prichádzajúcich správ, tak viem, že ak mi príde e-mail, nemusím sa naň hneď pozrieť. Stačí cez prestávku.
  • Sú však ľudia, ktorí cítia nutkanie okamžite sa pozrieť, čo to vlastne prišlo. Ak by sa pozrieť nemohli, budú nervózni. Nepokoj – ba až neschopnosť sústrediť sa na niečo iné sú znakom, že človek už asi má problém. Títo ľudia neraz ani nečakajú, kedy cinkne nová správa. Chodia si kontrolovať, či práve niečo neprichádza.

Pri posúdení závislosti môžete zvážiť dôsledky. Má pre vás používanie počítača či mobilu akékoľvek škodlivé dôsledky? A vy s tým napriek tomu neprestávate? To je vždy vážny signál, že ide o závislosť.

  • Ak osamelý penzista strávi pár hodín denne na sociálnej sieti, môže to byť pre neho veľmi prospešné. Nie je to závislosť.
  • No ak rovnaké hodiny strávi na sieti dospievajúci človek, pripraví ho to o získavanie sociálnych zručností a empatie. Jeho mozog sa len vyvíja a to, čo sa nenaučí, teraz sa už neskôr naučiť nedá. Ak sa študent namiesto učenia bude hrať na počítači, aj to je škodlivý dôsledok. Alebo ak niekto sedí pri sociálnej sieti aj keď vie, že by mal pracovať.

Je veľa ľudí, ktorí nemajú „sklon“ k závislosti. Taký človek môže skúsiť omamné látky, počítačové hry aj hazard a nestane sa závislým. No sú aj ľudia, ktorí trpia závislostnou poruchou. Tí veľmi ľahko podľahnú a ak sa im niečo zapáči, ľahko sa stanú sa od toho závislí. Preto:

Neposudzujte mieru závislosti iných podľa seba.

Ak vy ste nemali problém so sociálnou sieťou, tak to neznamená, že ani iní nebudú mať. Posudzujte závislosť podľa konkrétnych dôsledkov, ktoré prináša. Závislosťou nie je, ak robíme niečo príjemné.

Závislosť sa stáva problémom až keď s tým neprestávame, aj keby sme mali.

Keď táto činnosť narušuje normálny život. Prípadne ak sú s ňou spojené neprimerané riziká, škody či problémy.

Dať si občas pohárik nie je závislosť. Dať si pohárik pred dôležitým rokovaním, to je závislosť.

  • Ak baženie či túžba sú silnejšie než rozum, ide o závislosť.
  • Ak spravíme niečo napriek tomu, že je vysoké riziko následkov, zvyčajne ide o závislosť.

Človek, ktorý „je v tom“, často nevie že je v tom. Má pocit že mu to prináša len výhody a neprizná sa. Čím viac tuší, že je to problém, tým hlučnejšie sa bráni obvineniu.

Rýchlotest závislosti od „počítačovania“

V duchu si odpovedajte. Čím viac „áno“, tým viac ste asi závislí.

  • Stáva sa práca s počítačom, alebo mobilom vašou hlavnou činnosťou? (Neplatí, ak to je vaša práca.) Venujete veľa času počítaču, sociálnej sieti, či „mobilovaniu“? Potom sa to dá označiť ako hlavná činnosť.
  • Premýšľate o tom často? Ak práve nepracujete s počítačom či mobilom, rozmýšľate často o tom, že by nezaškodilo?
  • Ak nemôžete robiť s počítačom to, čo chcete, ste podráždení? Alebo máte iné negatívne pocity? Stiesnenú náladu, či úzkosť? Alebo sa len neviete sústrediť na iné veci?
  • Trávite s počítačom viac času, než pred pár mesiacmi či rokmi?
  • Nedokážete prestať, aj keby ste už mali? Napríklad treba ísť spať, ale ešte sa vám nechce skončiť.
  • Strácate záujem o predošlé koníčky a aktivity? Predtým ste možno chodievali so psom a teraz stále viac robíte s počítačom?
  • Má používanie počítača pre vás nejaké negatívne dôsledky, no napriek tomu s tým neprestávate? Akceptujete tieto negatívne dôsledky?
  • Opýta sa vás občas niekto, či netrávite s počítačom priveľa času? Máte potom chuť tak trocha klamať? Tak, aby ste nepriznali skutočný rozsah, koľko času venujete počítaču?
  • Pomáha vám počítačovanie zahnať úzkosť? Alebo zabudnúť na stres, problémy a ťažkosti? Alebo aspoň vylepší náladu?
  • Strácate postupne priateľov či partnerský vzťah preto, že ste ich začali zanedbávať?

O závislosť ide v prípade, že táto činnosť pretrváva aspoň rok + prispieva k zhoršeniu osobnej situácie človeka + ste na najmenej 5 z uvedených bodov odpovedali áno.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.