Bublina internetového pozlátka

Napísal Miro Veselý.

Z videí a článkov sa na nás valia senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy nám však potom v porovnaní s dianím na internete pripadajú nudné a prázdne. Do pozornosti nám pripomienky vnucujú malichernosti a vážne témy odsúvame nabok. Všade vidíme len úspešných. Neukážu vám však, akú cestu museli prejsť, aby uspeli.

Spravodajstvo i sociálne siete tak vyvolajú ilúziu, že existuje veľký a skvelý svet slávnych, šikovných a úspešných. Svet plný prekrásnych výhľadov na krajinu so zapadajúcim slnkom. Svet miliardárov, ktorí nemusia pracovať. Svet zábavy a trvalého úspechu. Svet, do ktorého nepatríte a nikdy patriť nebudete. Prečo? Pretože to je virtuálny svet. V skutočnosti neexistuje. Sú to len povyberané najlepšie hrozienka z torty, ktorú vám nikdy neukážu.

Závislosť od niekoľkých IT firiem

O tom, čo sa dozvieme vo veľkej miere spolurozhodujú algoritmy vyhľadávacích systémov. Preto za stav spoločnosti, ktorý nastane budú vo veľkej miere spolu-zodpovedné aj najvýznamnejšie internetové firmy. Hlavne vyhľadávače a sociálne siete. Majú miliardy viac-menej závislých občanov po celej planéte. Majú moc. Určujú, čo sa dozvieme a čo nie.

Majú v rukách našu komunikáciu i možnosť vypnúť ju.

Akonáhle vyhľadávač zmenil nastavenie, návštevnosť webu (píše ho lekár, nič tam nepredáva) sa prudko zvýšila, alebo znížila.

Algoritmus rozhodol, či sa na tento web v určitom období dostalo veľa ľudí, alebo takmer nikto. V tom istom čase sa ale nezmenil počet ľudí, ktorí tieto témy hľadali. To znamená, že vo chvíli, keď vyhľadávač potlačil umiestnenie webu, ktorý píše lekár na prvých pozíciách vo vyhľadávaní, tak sa na prvé miesta dostali iné weby. Tie však už nepísali lekári, ale marketéri, čo predávajú zázraky. Alebo bulvárni novinári zo známejších magazínov.

Na jeseň 2018 sa takto pri úpravách algoritmu vyhľadávania napríklad zlepšila viditeľnosť niektorých dezinformačných a predajných webov. Taká zmena môže mať vážne dôsledky. Namiesto informácie o zdraví od lekára nájdete web zameraný na predaj výživových doplnkov, ktorý píšu laici.

Preto by sme sa na vyhľadávače a sociálne siete nemali dívať len ako na bežné súkromné firmy. Je to sila, s ktorou musíme počítať. Nielen v osobnom, obchodnom a spoločenskom, ale už aj v politickom a vojenskom kontexte.

Tieto firmy majú možnosť priamo či nepriamo zmeniť rozloženie síl na tejto planéte. Akú mieru zodpovednosti im máme pripísať? Fungujú totiž ako „strážcovia brány“. Riadia, k akým informáciám sa kto dostane.

Súkromná firma má právo hájiť svoje obchodné záujmy. Je pochopiteľné, že tají receptúru nezdravej, zato však úspešnej malinovky, chutných hamburgerov či… …vyhľadávací algoritmus. Algoritmy sú priemyselné tajomstvá vyhľadávačov a sociálnych sietí. Stávajú sa však súčasťou verejného záujmu, zdravia, zdravého rozumu a aj národnej bezpečnosti. Navyše keď vieme, že algoritmom sa dá manipulovať.

Šikovný jednotlivec vie tieto systémy preľstiť a získať tak výhodu lepšej viditeľnosti a väčšieho dosahu svojho webu. Sú to pootvorené dvere, ktorými sa do nášho priestoru už pokúša vstúpiť nová čižma zla, diktatúry a neslobody.

Algoritmus, ktorý rozhodne, čo uvidíte a čo nie môže, ale aj nemusí byť vždy nastavený len v našom záujme. Nedá sa to skontrolovať. Je tajný! Ak je problém, nemáte komu zavolať, napísať. Dá sa to len pozorovať a odhadnúť.

Vidíme s istotou, že IT firmy už roky aktívne robia všetko pre to, aby ich používatelia venovali počítačom a službám s nimi spojeným čo najviac času. Môžu totiž toto správanie jednotlivcov premeniť na peniaze.

Algoritmus vyhľadávačov a sociálnych sietí nemá telefón ani adresu. Nedovoláte sa nápravy. Nemôžete sa sťažovať. Nie je kde. Stačí zmena nastavení algoritmu a niektoré weby to zničí. Redakcie zaniknú. Tým zahraničná firma ovplyvňuje zamestnanie mnohých ľudí v rôznych krajinách.

Nadnárodné internetové spoločnosti a technológie majú teda priamy vplyv na naše životy. Politický, ekonomický, sociologický i bezpečnostný. Môžu meniť dejiny.

Je to vplyv, ktorého rozsah si dnes možno ešte nevieme predstaviť v jeho plnom rozsahu a možných dôsledkoch.

Zdravie

Nakoniec: nepodľahnite tým mašinkám. Je lákavé celý deň polihovať a čítať statusy, pozerať si fotky, či hrať sa hry. Myslite však na to, že počítač i mobil majú moc zničiť vaše zdravie. Ide to nečakane ľahko.

  • Vysedávanie znamená pasivitu. Okrem poškodenia chrbtice je v hre obezita. Stále horšia telesná kondícia vás pomaly smeruje k srdcovocievnym ťažkostiam, cukrovke, únave. To nechcete.
  • Sledovanie sociálnych sietí zvyšuje mieru depresie. Zlá nálada sa ľahko zmení na zlosť, ak sa zapojíte do diskusií v ktorých operujú sociopati, trollovia a manipulátori. Zlosť a bezmocnosť tiež vedú k srdcovocievnym ťažkostiam. To nechcete.

Nedovoľte, aby sa počítačová technika stala vašou príliš tesnou súčasťou. Dbajte na pravideNNý pohyb, kvalitnú stravu, dostatok odpočinku.

Počítač a mobil majú slúžiť. Nenechajte sa nimi zotročiť.

V tejto knihe sa dozviete, čo sa aktuálne deje na internete. Odporúčam ju prečítať každému, kto má pocit, že “na internete je všetko” a že informácie stačí vygoogliť. Môže sa totiž stať, že si obraz sveta zložíte z chybných informácií. V tejto knihe sa naučíte, ako vnímať informácie na internete. Aj to, ako sa brániť závislosti do ktorej sa niektoré firmy aktívne snažia uvrhnúť svojich používateľov.

Overujte si zdroje dát, ktoré čítate

Ak čítate nejaký článok, podočkom kontrolujte 3 informácie: Kto článok napísal? Anonymné články nečítajte. Skoro určite sú to chybné informácie, polopravdy, alebo propaganda. Ak je

Stop digitálnej závislosti

Máte pocit, že ste závislí od mobilu, alebo internetu? Skôr, než s tým niečo spravíte: V skutočnosti nie ste závislí od zariadenia, ale od toho,

Nepoužívajte notifikácie!

Prichádza vám veľa upozornení? Odporúčam vám, úplne si vypnite oznamovanie nových správ sociálnych sietí a aplikácií. Vypnite všetky automaticky generované notifikácie! Aplikácie aj zariadenia sa

Affiliate marketing. Zarobíte si?

Affiliate web sa dá voľne preložiť aj ako „pridružený web“, alebo „partnerský web“. Odborne to však znamená provízny systém predaja. Cieľom tvorcu affiliate webu je

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie

Nátlakové a manipulatívne formy predaja

Možno si myslíte, že šmejdi predávajú len dôchodcom? Nie. Nátlakový predaj má veľa foriem a práve na internete sú extrémne efektívne. Prečo? Pretože bariéra vstupu na internet